Řešit minulost Daniela Landy je jako poslouchat pořád tu samou desku. Kdykoliv vystrčí hlavu z domku na Vyšehradě, ozve se skandování „nácek, nácek‟. To sice prokazuje chvályhodnou vytrvalost naší mediální krajiny, ale intelektuálně nabíjející to zrovna není.

Upřímně, je mi skoro jedno, že Landa kdysi zpíval rasistické texty. Už léta se chová slušně, vzal si Němku a živí se pateticko-líbivými blbinami, což se dá od zpěváka čekat. Když ho pražský kulturní radní a dokonce i ministr kultury označí za člověka, který by mohl napsat hymnu k výročí Karla IV., není třeba hned vytahovat Bílou ligu a další pecky z Orlíku. Největší národovec českého popu by oslavil velkého císaře. OK.

Jiří Wolf, což je ten pražský radní, napsal, že by stálo za to hodnotit i uměleckou stránku Landových výkonů. Rozumný nápad. Landa rovnou zveřejnil text své nové písně o Karlu IV., takže je čím začít.

Text „Nový Jeruzalém‟ má čtyři sloky a refrén. Upřímně řečeno nechápu, jak může někdo gramotný míchat v jediném verši obecnou a spisovnou češtinu, ale Landa začíná ten refrén slovy „Naše českÉ království je krajina tvÝ matky‟. Asi mu to tak přijde libozvučné a krásný. Druhou sloku zase uvozuje verš „Však ty jsi byl syn, staré české krve rodu Přemysla‟. Nehledě na chybnou čárku si člověk maně vzpomene na Cimrmany a most Karla u Divadla národa, v němž se hraje Stěna čerta. Pořád to ale ještě dává smysl.

To se bohužel nedá říct o dalších kouscích textu. Třeba o tomhle: „Drahokam v blátě jen ho pracně z toho bláta vydlabat‟. Tam sice čárka zase chybí, ale mnohem horší je, že z bláta se jednoduše nic vydlabat nedá. Dlabe se ze dřeva, z kamene či z jiného tvrdého materiálu, z bláta se dá možná něco vytáhnout. Nebo začátek třetí sloky: „A tak sis řek, já proměním sluj plnou trní v zahradu.‟ Proboha, sluj je jeskyně! Pokud je plná trní, asi ho tam někdo naházel a dá se z ní zase vyházet, ale nikdy z ní neuděláte zahradu. Do jeskyní prostě nesvítí slunce, takže tam máloco roste.

Ve světě českých písňových textů nejde o žádnou výjimku. Landa, stejně jako spousta dalších špatných textařů, používá slova nepořádně, v hloupých spojeních, jenom proto, že se mu tak nějak líbí, nebo je potřebuje do rýmu a jiný nevymyslí. Dalo by se nad tím mávnout rukou, kdyby takhle mizernou češtinou nešermoval člověk, který má plnou pusu vlastenectví a hrdosti na domov. A kdyby ho na oficiální oslavy nedoporučovali radní pro kulturu a její ministři.

Vyšlo v literární příloze Práva Salon.

 

Zanechat odpověď