Z článku na webu filmvychova.cz:

Výuka audiovizuální a filmové výchovy na českých školách vzrostla. Do osnov ji zahrnují v současnosti čtyři procenta základních škol (44 z 1 219 škol). U gymnázii je to dokonce osmnáct procent (21 škol ze 118). Nejčastěji se výuce filmu věnují učitelé v obcích nad pět tisíc obyvatel. Ukázaly to výsledky výzkumu mapujícího, jak si na českých školách vede filmová výchova. Za měřením stojí výzkumný tým Terezy Czesany Dvořákové, ve kterém pracovali také Petra Matúšová a Jakub Šiler.

Výzkumníci oslovili všechny základní školy a gymnázia v České republice. Návratnost dotazníků byla nadprůměrná. Z celkových 4 233 základních škol a 344 gymnázií se výzkumu nakonec zúčastnilo 1 219 základních škol (tedy 29 procent z celkového počtu oslovených) a 118 gymnázií (34 procent oslovených). Výsledky výzkumu pak ukázaly, že stěžejní roli v zavedení filmové výuky hraje především motivovaný učitel, který usiluje o její zařazení do školních osnov. Takových pedagogů je ale málo. Z výzkumu vyplývá, že 97 procent základních škol a 88 procent gymnázií nemá nikoho, kdo by se výuky filmu ujal. A pokud už na škole někdo takový přeci jen je, schází ale zase potřebná odbornost. Na nedostatek kvalifikovaných pedagogů ve filmovém vzdělávání poukázaly už výsledky posledního měření situace filmové výchovy v Česku z roku 2016. Jednou z příčin nedostatku kvalifikovaných učitelů filmu je to, že samy pedagogické fakulty, které zajišťují potřebnou pedagogickou odbornost, se didaktice filmu v nabízených studijních oborech příliš nevěnují.

Co může nabídnout film oboru Český jazyk a literatura?

Eva Spilková: Mezinárodní vzdělávací program filmové výchovy a jeho metodika CinEd

Zanechat odpověď