Z článku:

Mezinárodní vzdělávací program filmové výchovy a jeho metodika CinEd (Cinema education for youth) vstoupil do ČR a českých škol hned v počátcích svého fungování – před sedmi lety. V Evropě patří k nejrozvinutějším ve své oblasti.

CinEd zpřístupňuje evropské filmy dětem a mladým divákům. Vyvinul velmi přátelskou metodiku s navazujícími praktickými materiály; metodika je aplikovatelná na jakýkoliv film a zvládne ji každý. Vyhovuje jak úplným začátečníkům, tak pokročilým filmovým nadšencům, a nejen jim; inspiruje další filmově výchovně-vzdělávací programy a také největší filmové festivaly pro děti. Proniká do hodin češtiny, dějepisu, společenských věd, výtvarné i hudební výchovy, cizích jazyků i zeměpisu. K hlavním cílům patří zlepšení komunikačních dovedností, kultivace uměleckého cítění, zvýšení kompetencí v oblasti analýzy a mezioborového propojování, samozřejmě i posílení motivace k zapojení se do kreativních aktivit a samostatnému tvoření. Kompletní nabídka CinEdu je velmi bohatá a pro registrované školy zcela zdarma. Po celé Evropě se do programu zapojilo přes 4000 učitelů, další se připojují, zakládají filmové kluby a rozvíjejí další iniciativy přesahující filmové zaměření.

Program CinEd iniciovali a výběr filmů pro školní projekce provádějí filmoví experti. Jádro však tvoří také mnoho pedagogů s nejrůznější aprobací, kteří s filmy ve škole pracují již mnoho let. Aby usnadnili cestu svým kolegům, vytvořili pro ně nabídku nástrojů zaměřených na nejrůznější výukové potřeby. Program je postaven na webové platformě nabízející filmy a materiály; stačí se jen registrovat. Kolekce je rozmanitá a obsahuje především filmy, s nimiž se žáci a studenti v běžných médiích často nesetkávají. Jedná se o díla, která nehýří akcí, staví na poetice obrazu, jsou znepokojivá, nejednoznačná, s otevřenými konci. CinEd nabízí filmy současné i z kulturního dědictví – hrané, animované, experimentální, dokumentární, barevné i černobílé… (…)

Dále CinEd nabízí také studentské pracovní listy, jak v pdf, tak v interaktivní formě (snadno využitelné i při distanční výuce), umožňující mj. vytváření vlastních příběhů. V nabídce najdeme i napříč kolekcí sestříhaná průřezová tématická videa – situace, které se opakují snad v každém filmu („U stolu“, „Konflikty“ aj.).

Češtinářům materiály otevírají cestu doslova tisící směry – k aktivitám naratologickým, k hledání paralel tematických, ke srovnání pojetí stejné postavy v literárním díle a ve filmu, ke slohové výuce (popis, charakteristika, líčení, filmová povídka, filmový scénář…) aj. (…)

Zanechat odpověď