Jako každý rok se v období, kdy probíhá přijímací řízení a následně maturitní zkoušky, aktivizují odpůrci centrálních testů. Mediálně nejvýraznější je kritika ze strany sdružení EDUin a jedinců jemu názorově blízkých. Reagujeme proto na některá tvrzení z tohoto okruhu; současně konstatujeme, že jde o tvrzení nekvalifikovaná či nepravdivá.

Testy Cermatu jsou v plném souladu s obsahovými požadavky na ně kladenými, neporušují žádné zákonné ustanovení. Kritika zařazení tzv. korektorských úloh je čirým formalismem a vychází z elementárního nepochopení toho, co znamená schopnost zvládnout pravopis.

Testy plně odpovídají současné vzdělávací politice, jež klade důraz na kompetence.

Úpravu testů pro letošní rok nebylo možné z věcných a časových důvodů realizovat. Naopak by některé žáky mohla zásadně znevýhodnit.

Úvahy o zásadních změnách přijímacího řízení pomíjejí skutečnost, že jednotné centrální testy garantují žákům a jejich rodičům oborovou a testologickou kvalitu a přinášejí objektivní informaci o uchazečově výkonu. Doposud k nim nebyla představena žádná doopravdy reálná, propracovaná alternativa. Pokud existují výrazné rezervy, pak v té části přijímacího řízení, jež je v gesci škol.

Podrobné vyjádření je k dispozici ZDE.

9 komentářů.

  1. Josef Štěpán napsal:

    Podporuji stanovisko Asociace češtinářů jako matematický lingvista a češtinář.

  2. Jiří Kostečka napsal:

    O. Botlík se zase jednou předvedl. Jenže to je – pořád dokola – tím, že není češtinář (tedy když pominu jeho zavilou nenávist k Cermatu).

    K věci: Jestliže chci jako češtinář, aby moji žáci odevzdávali svoje slohy bez pravopisných chyb, jak to asi mají udělat jinak, než že provedou pravopisnou autokorekturu svého textu? Nebo snad trvá O. Botlík na tom, aby se tato dovednost ve škole (a to nejen v češtině) nevyžadovala? Tak hloupý snad opravdu není. No a když se vyžaduje pravopisná korektura u vlastních textů, proč by se nemohla procvičovat na textech jiných autorů? Ono to totiž ve škole ani jinak nejde, má-li se zapojit celá třída – vždycky by tam jinak bylo cca 29 žáků, kteří by opravovali text spolužákův, nikoli svůj. A jestliže se vychytání pravopisných chyb má ve škole trénovat, proč by se následně nesmělo testovat??

    Vůbec nechápu, jak takovou nelogickou splácaninu mohl napsat matematik…

    • Hana Peterová napsal:

      Naprosto souhlasím. To, že jsou autokorektury nanejvýš nutné, vidíme dnes a denně v tištěných médiích.

  3. Jana Kadečková napsal:

    Bravo!

  4. Jana Štenglová napsal:

    Vážení pánové,
    s Vaším stanoviskem bezvýhradně souhlasím a velmi oceňuji kvalifikovanou, věcnou analýzu.

  5. Zdeňka napsal:

    Pánové, velmi Vám děkuji za to, že to nevzdáváte.

Zanechat odpověď na Jiří Kostečka