Obojí my starší pamatujeme. Utužování osnov, jak jsme se včera dočetli, ohlašuje oblíbená ministryně Valachová. Není nad staré dobré centrální plánování.

Reforma vyjádřená RVP ZV nabídla učitelům, aby se sami podíleli na vytváření učebního plánu a učebních osnov. Bohužel vše přišlo příliš rychle, bez dobré přípravy, bez rozsáhlé diskuse s učiteli – které se MŠMT nad aktuálními problémy inkluze a kariérního řádu vyhýbá dodnes. První zprávy o reformě a RVP přinášeli novináři, kteří měli zájem spíše o senzace. Učitelé dlouho zůstali bez věrohodných informací.

Tvorba vlastních ŠVP a osnov byla od samého počátku provázena ze strany učitelů velkou nedůvěrou, neustálými pochybnostmi, ba dokonce úplným odmítáním. Zadání však museli splnit. Co mohlo vznikat z donucení? MŠMT nepodalo pomocnou ruku, ČŠI hledala především formální chyby. Zásadní chybou byly pak další přílepky a průběžné změny, uspěchané standardy roubované pro potřeby plošného testování.

Stále si myslím, že návratem jednotných osnov si nepolepšíme, že půjde o krok zpět a že za pár let si budeme naříkat nad jejich direktivností, přeplněností a buzeračním potenciálem. Ale hybrid smíchaný z „utužených“ osnov a z reformních myšlenek RVP ZV je nebezpečný nesmysl. Má-li ministryně Valachová opravdu odvahu, ať tedy raději RVP ZV zruší úplně. Alespoň budeme konečně vědět, na čem jsme.

http://sotolar.blog.idnes.cz/c/474648/od-jednotnych-osnov-k-jednotnemu-ucesu.html

 

5 komentářů.

  1. Josef Soukal napsal:

    Hlavně prosím nic povinně nenařizovat.
    Myslím, že daleko více by školy přivítaly, kdyby MŠMT dokázalo zajistit vznik kvalitního dokumentu/ů“ (ať už by se nazýval/y jakkoli), jež by mohly převzít nebo velmi jednoduše pro své podmínky aplikovat, nebo se jím alespoň inspirovat.

  2. Josef Soukal napsal:

    K tématu doporučuji diskusi na České škole:
    http://www.ceskaskola.cz/2015/08/prectete-si-chysta-se-navrat-skolnich.html
    http://www.ceskaskola.cz/2015/08/jiri-tyr-velka-kurikularni-revoluce-v.html
    http://www.ceskaskola.cz/2015/08/zdenek-sotolar-od-jednotnych-osnov-k.html

    Z diskusních příspěvků vybírám:

    poste.restante řekl(a)… 29. srpna 2015 11:18
    Návrat osnov nepodporuje ani ministryně.
    Hlavně jde totiž o to slovo „osnovy“, které se stalo symbolem „svázanosti“. Zatímco „program“ to zní líp, jako televizní program, kde si můžu vybrat mezi sportem, nebo pohádkou.

    Opak je pravdou.
    Osnova při tkaní tvoří pevný základ, na kterém si tkadlec vytvoří téměř libovolný vzor.
    A program je natolik striktně nalajnovaný, že to připomíná televizní program ze starého totalitního vtipu. – Na prvním programu je projev generálního tajemníka a na druhém policajt, který říká: „Přepni na první program!“

    Vytvářeli jsme loni nové ŠVP. Obsah toho, co se musí učit a v jakých časových dotacích byl v RVP natolik striktní, že volit si šlo nějakých 10 %. Slovy 3 hodiny z cca třicetihodinového vyučovacího týdne – to je prostor na navýšení dotace předmětů, které chceme považovat za profilové. – Zlaté osnovy.

    http://www.ceskaskola.cz/2015/08/prectete-si-chysta-se-navrat-skolnich.html

    Nico Pytlik řekl(a)… 31. srpna 2015 20:58
    „Pokud teda vystup jsou ty vety „zak zvladne/zak umi…““

    Jen velmi opatrně (…), s tím slůvkem „umí“.
    Žák definuje, přiřazuje, vysvětluje, interpretuje, objasňuje, vyjadřuje vlastními slovy, kontroluje, měří, aplikuje, demonstruje, diskutuje, plánuje, prokazuje, řeší, vyčísluje, analyzuje, rozhoduje, specifikuje, kategorizuje, klasifikuje, navrhuje, organizuje, vyvozuje obecné závěry, argumentuje, obhajuje, oceňuje, oponuje, posuzuje, zdůvodňuje, hodnotí… ale jinak umí celkem hovno.

    http://www.ceskaskola.cz/2015/08/zdenek-sotolar-od-jednotnych-osnov-k.html

  3. Hynek Krátký napsal:

    Jsem jiného názoru. Oceňuji, že ministryně Valachová měla odvahu přímo pojmenovat to, co je veřejným tajemstvím. Rozvolnění v podobě RVP a ŠVP byl krok špatným směrem; odhadl již někdo, kolik tisíc neproduktivně vynaložených hodin práce a kolik energie stojí vytváření několikasetstránkových dokumentů ŠVP, které stejně nikdo nečte a které jsou z valné části opisovány/kopírovány? Je falešným a nebezpečným mýtem, že jednotné osnovy neponechávají žádný prostor pro individualizaci výuky – viz například systém středoškolského studia v německých spolkových zemích, kde vysoká centralizace vůbec není v rozporu s účelnou diferenciací.

    • Zdeněk Sotolář napsal:

      Jenomže ty stovky stran osnov vytvářeli sami pilní učitelé, kteří chtějí mnít v osnovách vyjmenováno co nejvíc učiva. V RVP ZV žádné povinné učivo není.

      Ale jak říkám: ať už to paní Valachová nějak vyřeší. Za jednotné osnovy bude možná potlesk.

      • Hynek Krátký napsal:

        Pilní učitelé? Mé zkušenosti jsou jen z některých škol, ale nikde to zatím nebylo tak, že by se sešli „pilní učitelé“ a dobrovolně se rozhodli vypracovat ŠVP. Naopak, vždy se setkávám „s pláčem a skřípěním zubů“ učitelů, kteří se musí vyrovnat s povinností vypracovat ŠVP. Popis učiva je ještě to nejpragmatičtější – zejména pro nové učitele je informace o tom, co mají v dané třídě probírat, zásadní. Největší problém bývá ale s dalšími povinnými pasážemi dokumentu, ať už se to nazývá mezipředmětové vztahy, kompetence, metody, vnitřní diferenciace atd. V 99% případů se to řeší zkopírováním z nějakého jiného dokumentu, to ale neznamená výhru – vedení školy to pak učitelům několikrát vrací nejčastěji s připomínkou, že jsou špatně naformátovány odrážky nebo podobně… No prostě šaškárna, potěmkiáda, Jaroslav Hašek by si mnul ruce radostí. Já mám pro změnu radost, že zasvitlo světlo na konci tunelu této mizerné praxe.

Zanechat odpověď na Hynek Krátký