Aktualizace ze dne 30.listopadu: UPS na podzim 2017 pozastavilo svoji činnost.

Aktualizace ze dne 10. června: Vzhledem k tomu, že se na nás někteří naši čtenáři obracejí s dotazy vztahujícími se k učitelském sdružení, znovu editujeme původní příspěvek. 

Neúplný orchestr aneb Kam se vytratil hlas učitelů?

O školství se zejména v digitálním prostoru diskutuje na mnoha různých místech: pod články na Respektu, na EDUinu, na České škole, na rvp.cz. Jenomže ta diskuse je čímsi neúplná. Někam se vytratil hlas učitelů. Jako bychom ze symfonického orchestru vypreparovali třeba smyčce.

V takových diskusích jsou obvykle nejhlasitější různí experti, kteří nikdy neučili, nebo už dávno a dávno neučí. Mnozí z nich se v cévéčku sice ohánějí několika léty učitelské praxe, ale jednou či dvakrát tolik let už před žáky nestojí. Učitelé jsou také často zastupováni nezřetelnými společnostmi, které ve skutečnosti nikoho nezastupují a nikdo je vlastně ani nezná. Ty zřetelné a užitečné pak často zůstávají v jejich stínu. Média si do diskusí stereotypně zvou buď předsedy nezřetelných společností, nebo jen notoricky známé tváře. Že ani takové známé tváře nemají často k danému tématu co říci, jsme názorně slyšeli a viděli nedávno v Hyde Parku.

Nesníme o sofistikované profesní komoře, nesníme o tom, že bychom nahradili odbory a nesníme o slepenci stávajících společností a asociací. Chceme, aby se hlas učících učitelů vrátil do hry a byl slyšet vedle hlasu podivných expertů, vedle hlasu hlučných jedinců, kteří hájí často své zájmy obchodní, vedle hlasu snílků, kteří už nestojí nohama pevně na zemi. Chybí nám obyčejný učitelský hlas, hlas, který by také komentoval kroky MŠMT, nebo se stal dokonce pro MŠMT partnerem, užitečnou protiváhou. Aktuálně máme před sebou kariérní řád, velice problematický, ba nepovedený kariérní řád, který postihne všechny učitele. Dnešní i budoucí. Snad kromě oněch neučících expertů. Chceme, aby se k tomu učitelé mohli vyjádřit. Chceme, aby se s hlasem učitelů konečně počítalo.

Nabízíme aktivním učitelům projekt neformální profesní platformy, která by pomohla tomuto hlasu zaznít vždy, kdy bude potřeba.

Naším cílem je kvalitní školství, zejména v hlavním proudu, který stále nabízí vzdělávání většině dětí, chceme, aby kvalitní vzdělání bylo dostupné všem, vstřícné, nikoliv však podbízivé, bez zbytečné nivelizace výkonu.

Stejně dostupný musí být kariérní růst pro všechny učitele bez předem stanovených limitů a bez zátěže mnoha zcela formálních činností.

Nechceme omezovat vzdělávací nabídku, ale zároveň nepovažujeme vznik různých alternativ, většinou založených na školném, za řešení problémů českého školství, protože zkušenosti výběrových škol nelze snadno přenášet do škol běžných, stejně jako nelze snadno přenášet zkušenosti ze zahraničí.

Chceme, aby se učitelé – a především učitelé, kteří se naplno věnují učitelskému povolání – mohli vyjadřovat ke všem změnám ve školství, aby hlas učitelů měl váhu, aby nebyl vytlačován nikým, kdo k tomu nemá skutečný mandát.

Máte-li zájem zúčastnit se tohoto projektu, dejte o sobě prosím vědět prostřednictvím webu kantor8.webnode.cz.

Jana Karvaiová, Zdeněk Sotolář, Josef Soukal, Vladimír Stanzel

6 komentářů.

  1. Josef Soukal napsal:

    Na dnešním setkání v Praze bylo dovršeno založení Učitelského profesního sdružení.

  2. Josef Soukal napsal:

    Doporučuji čtenářům stránky Českého rozhlasu se záznamem dnešní krátké diskuse mezi Zdeňkem Sotolářem, prozatímním mluvčím vznikajícího učitelského profesního sdružení, a předsedou sněmovního výboru pro vědu a vzdělání Jiřím Zlatuškou: http://www.rozhlas.cz/plus/ranniplus/_zprava/falesna-a-jednostranna-rika-o-ceske-podobe-inkluze-ucitelske-profesni-sdruzeni–1500444
    Zdeněk Sotolář představil některé z priorit sdružení. Diskuse se záhy stočila k médii preferované otázce inkluze, na přetřes se dostala i zjevná nesystémovost, s níž inkluzi pojímají aktivistická sdružení typu EDUinu. Výroky J. Zlatušky se vyznačovaly vnitřními rozpory, což je pozoruhodné s ohledem na znevažující poznámku, zřejmě bezděčnou, jíž názory učitelů obecně komentoval.

  3. Josef Soukal napsal:

    Nepřečetl jste si pozorně, proti čemu je petice zaměřena, ale to v tuto chvíli není tak důležité. Sdružení samozřejmě vytváří platformu k diskusi, neznamená to ovšem, že bude diskusním klubem bez názoru. Petice se přitom váže k tématu diskutovanému již delší dobu horem dolem a ti, co se ke sdružení hlásí (zatím devět učitelů), se diskusí účastnili a měli dostatek vyprofilovaný názor na to, aby se na podpoře petice dohodli. Musím proto zásadně odmítnout slova o nevědomosti, ba manipulaci, natož hrubé.

  4. Hynek Krátký napsal:

    Tento úvodní text je docela slibný, ale při načtení stránky kantor8.webnode.cz se jako první objeví výzva podepsat nějakou petici za zrušení RVP. To považuji za hrubou manipulaci, v lepším případě za naprostou nevědomost o tom, že cílem takovýchto sdružení je VYTVOŘIT platformu k diskusi o postojích odborné veřejnosti k aktuálním otázkám, a nikoliv zaujetím určitého postoje kádrovat ty, kdo budou laskavě připuštěni dále.
    Škoda, profesní sdružení učitelů chybí, ale tento pokus – zdá se – nebude ten pravý.

    • Zdeněk Sotolář napsal:

      Signatáři se dohodli na uveřejnění této podpory („podporujeme“), to však neznamená, že podpora této petice má sloužit k nějakému kádrování, nikde tu přece nestojí „podepiš“, je to podmínka pro všechny, „kdo budou laskavě připuštěni dále“. Je mi líto, že vyjádření názoru je hned souzeno jako „nevědomost, kádrování a manipulace.“

    • Jana Karvaiova napsal:

      Petice je proti ruseni osnov pro lehce mentalne postizene.V soucasnosti mi ma vyjit clanek k tomuto temate v Ucitelskych novinach.To,ze na nasem webu byla zverejnena vyzva je jen casovou shodou okolnostiJiz pristi tyden je jednani vlady k tomuto bodu a bylo treba reagovat rychle.Navic nase platforma se chce zabyvat sirokym spektrem problemu ve skolstvi a k tomu patri i to specialni.

Zanechat odpověď na Zdeněk Sotolář