Učitelské profesní sdružení odmítá podobu kariérního řádu, kterou připravila ministryně Valachová a dala si schválit vládou.

Kariérní řád v navržené podobě je pouze polotovar, který neodpovídá na řadu otázek, například na otázku, jak se budou prokazovat velice obecně formulované kompetence v standardu učitele.

Kariérní řád v navržené podobě prohloubí administrativní zátěž učitelů, kteří povedou dokladové portfolio ke každé kompetenci standardu učitele. Atestační řízení se bude opírat především o papírově doložené kompetence, ne o skutečnou práci učitele v konkrétních hodinách a s konkrétními žáky.

Ministryně Valachová nabízí místo zdůvodnění prázdné floskule o zvýšené prestiži učitelů či o větší motivaci zůstat v profesi. První stupeň je stupněm absolventa, druhý stupeň je povinný pro všechny. Jak lákavou má být představa postupu za celou učitelskou kariéru o jeden stupeň výše?

Jak lákavé a motivující má být pro učitele další vzdělávání, když všechny certifikáty starší deseti let nemohou být v atestačním řízení uplatněny a o uznání starších pěti let musí učitel písemně žádat?

Učitelské profesní sdružení odmítá také způsob, jakým byl kariérní řád připravován. Bez diskuse se širokou učitelskou veřejností. Učitelské profesní sdružení se důrazně distancuje od učitelských asociací i školských odborů podporujících navrženou podobu kariérního řádu.

Výkonná rada UPS, 9. 11. 2016

 

K tématu viz též příspěvky ZDE a ZDE.

Kategorie: Obecné, Obecné

Jeden komentář.

  1. Josef Soukal napsal:

    Blog Zdeňka Sotoláře, jako obvykle trefný a řízný: Kariérní řád aneb Osobnost učitele vs. standardizace učitele
    http://sotolar.blog.idnes.cz/blog/blog.aspx?c=566742&x=socialky_facebook_c

Zanechat odpověď