S autorčiným souhlasem přebíráme z její facebookové stránky praktický příspěvek vztahující s tématu uvedenému v titulku. Další články neúnavné a nápadité kolegyně viz zde, zde, zde a zde.

Tematické a časové plány
Poslední dobou jsem zaznamenala zvýšený nárůst dotazů na tematické plány – ideálně již vypracované. Dotazy jsou vesměs od začínajících učitelů. Popravdě je mi jich líto. Jak to tak vypadá, často si z fakulty nepřináší vůbec žádné či pramalé informace ohledně tematických plánů, školního vzdělávacího plánu, rámcového vzdělávacího plánu atd.
V různých skupinách se jim dostávají pro mě velmi prapodivné rady – například vezměte si učebnici, spočítejte stránky a vydělte počtem hodin, popřípadě vydělte 10, a máte hotovo.
Vyjde mi, kolik průměrně mám na jedno téma času. Ale k čemu je mi to dobré, když každé téma je jinak obtížné a každé téma chci dělat jinou metodou či postupem s různou časovou náročností?
Co to zkusit SMARTově? 😉

  1. vypsat si témata (dostatečně specifická a samozřejmě realizovatelná pro daný ročník)
  2. brát jedno téma po druhém (klidně na přeskáčku) – připisovat metody a přibližný počet hodin, který bych tomu chtěla věnovat
  3. spočítat celkový počet hodin a porovnat s „reálným“ počtem (v uvozovkách je to proto, že nám do toho reálného počtu obvykle něco vleze)
  4. začít upravovat
  5. nezapomenout na určitou rezervu
    Proč mluvím o metodě? Ta totiž velmi výrazně ovlivňuje právě dobu, kterou nad tím či oním tématem s žáky strávíme. Zcela jinou dobu zabere frontální výuka než třeba vyvozování z textu, bádání na ukázkami či nějakým problémem, práce v centrech apod. A to už se nám rýsuje, proč ten průměr (stránky děleno počet hodin) není vhodný (a zcela nepoužitelný, pokud na daný předmět učitel nepoužívá učebnici).
    Je to samozřejmě plán, takže se s realitou nemusí potkat – prostě nám to nevyjde. To se někdy stane (mně se to také stává, a ne zřídka kdy). Stane se to snad každému a není na tom nic špatného. Důležité je pak zhodnocení (reflexe) – to je naprostou podmínkou. Po každém cíli se zamyslíme nad tím, zda použitá metoda byla vhodná, zda časová dotace byla dostačující, jak by to šlo příště vylepšit, kde jsou ještě případné rezervy, co se povedlo víc než na 100 %, čím nás třída překvapila apod.
    Přeju vám hodně štěstí a trpělivosti při vytváření letošních tematických a časových plánů 🍀

Zanechat odpověď