Z rozhovoru s Tomášem Kaplanem Fojtíkem, správce facebookové skupiny Literární s(n)obi (E16.cz):

Vrátím se trochu zpět. Řekl jste, že skladba čtených knih se proměnila. Dokázal byste říci jak konkrétně?

Tak především se tu začínají prosazovat nové žánry, jako je třeba young adult. Ne, že by to bylo něco úplně nového, ale nikdy tento žánr nedominoval literatuře pro mládež jako teď. Pak tu jsou světové trendy. A tím nemyslím jen severské detektivky. Pořád zaostáváme za zbytkem světa a ty trendy k nám přicházejí se zpožděním, ale už to není tak hrozné.

Tou hlavní změnou ale je, že se méně čtou tlusté nekomerční romány. Čas od času dojde k výjimce, například Kvítek karmínový a bílý z doby před rokem a půl, který rozhodně není knihou pro masy. Není to klasický mainstream jako Padesát odstínů šedi nebo Dan Brown. A přesto měl úspěch.

Čte se hodně literatura, která „frčí“. Knihy, o kterých se hodně mluví, knihy, o kterých se píše na plakátech… Lidi chtějí být součástí nějakého celku. Tohle je důsledek. Pak vyjde skvělá kniha, která na plakátech není, nebo se o ní tolik nemluví, ale má desetinový zájem. Lidi zkrátka přestávají hledat kvalitu, ale hledají trendy. Když jim nějakou knihu doporučí Halina Pawlovská nebo článek v časopisu Vlasta, jsou spokojeni.

Myslíte si, že právě to způsobilo, že nemainstreamoví čtenáři se koncentrují na sociálních sítích v úzké virtuální skupince, kde najdou podobně založené jedince?

Ona to vlastně zase tak úzká skupinka není. Na Facebooku existují dvě velké skupiny o čtení: Co čteme, která má přes 21 tisíc členů, a Literární s(n)obi, která jich má přes 3 a půl tisíce. A pak tu máme různá diskuzní fóra, jako je eMimino, Mimibazar nebo Databáze knih, kde probíhají vášnivé diskuze o knihách. Důvod, proč se náročnější čtenáři přesouvají na sociální sítě a internet, je obecně jednoduchý. Jednak jim nic jiného nezbývá, tradiční média literaturu vypouštějí čím dál tím více. No a potom na sociálních sítích dochází k interakci v reálném čase – to je velmi atraktivní. Chodí tam i řada profesionálů z oboru – autoři, překladatelé, vydavatelé. Tento kontakt se čtenáři je pro ně důležitá zpětná vazba.

Kategorie: Čtenářství, Ostatní