S inspirativním námětem a současně návrhem soutěže pro žáky se na nás nedávno obrátili kolegové ze Střední školy designu a umění, knižní kultury a ekonomiky Náhorní v Praze. Z textu přinášejícího informace o básnických aktivitách jejich žáků a současně námět na soutěž vyjímáme:

Jak ale žáky ke čtení poezie přivést? My jsme se o to pokusili prostřednictvím jejich vlastní tvorby. V rámci literárního projektu „Učme se číst, čtením se učme“ jsme je vybídli, aby vytvořili limericky, které budou použity na propagačních materiálech školy. Taková výzva se žákům líbila, protože se jednalo o kreativní úkol a s věcmi, jako je plátěná taška na nákup, hrnek nebo blok, se denně setkávají a nepovažují je za nic nedotknutelného, na rozdíl od vysokého umění, kterým pro ně verše mohou být. Abychom náš záměr ještě posílili, zadali jsme jim téma „knihy, čtení, tvůrčí psaní“, což koneckonců odpovídá zaměření našeho projektu.

Jsme toho názoru, že propojování poezie s předměty, jež nás provázejí běžným životem, může přispět k jejímu pomyslnému přesunu „z vitrín“ do reálného života, jak by si její autoři nejspíše přáli. O tom, že je to možné a přínosné, svědčí i reakce žáků. Místo „napsal jsem báseň“ komentují svůj literární úspěch slovy „můj text je na taškách“, přitom pravda je obojí. 

Naše snaha „zevšednit“ (v tom nejlepším slova smyslu!) a propagovat poezii se pak realizuje především používáním daných předmětů, kterých díky finanční podpoře programu Erasmus+ pošleme do světa několik set. Nákup v tašce, hrnek s čajem nebo zápisky v bloku jsou součástí života asi každého z nás. Stejně tak jí ale může být i poezie, která se na zmíněných produktech objevuje. Když jí ovšem dáme šanci…

Kompletní text a vyhlášení soutěže ZDE.

Soutěž na našich stránkách znovu připomeneme na začátku školního roku 2020/21. Uzávěrka pro zasílání soutěžních prací je 30. října 2020.

Ukázka žákovských prací ZDE a ZDE.

Aktivity SŠ Náhorní viz ZDE a ZDE.

Jeden komentář.

  1. Josef Soukal napsal:

    S básnířkou a pedagožkou Kristýnou Svidroňovou, která působí na soukromém jazykovém Gymnáziu Jana Šabršuly v Orlové-Lutyni na Karvinsku, o technikách a činnostech, které zpřístupňují poezii ve školním prostředí — divnost, kterou si s poezií žactvo často spojuje, podle ní představuje důležitý výchozí bod.

    http://www.h7o.cz/konstelace-cist-od-nuly/?fbclid=IwAR2U1LnnxWuHyYMZ0NdWvjyLAXiZp4n5RUtS3exUYqAzhvzenpJy1y1yNf0

Zanechat odpověď