Češi patří mezinárodně k nejvýkonnějším čtenářům. Jak to v mezinárodním srovnání vypadá s českými dětmi?

Výsledky výzkumu „České děti jako čtenáři“, který proběhl v letech 2013 a 2014, jsme porovnali s vybranými zahraničními výzkumy, které byly provedeny na podobně reprezentativním vzorku dětí — jednalo se například o výzkumy z Velké Británie (2012) a USA (2012). Je možné konstatovat, že základní trendy jsou shodné: jedná se zejména o klesající zájem o čtení mezi dětmi ve věku 11—14 let a vyšší procento pravidelných čtenářek mezi dívkami. Naopak ve srovnání s USA je v České republice výrazně menší počet dětí, které mají zkušenost se čtením elektronických knih. Shodné jsou závěry týkající se vlivu rodinného zázemí na rozvoj dětského čtenářství: rodiče, které svým dětem pravidelně předčítají a zprostředkovávají jim přístup ke kvalitní dětské literatuře, mají pozitivní vliv na rozvoj jejich čtenářství. Z porovnání s výše uvedenými zahraničními výzkumy však vyplývá, že čeští rodiče přestávají svým dětem předčítat dříve než rodiče britští a američtí: v USA předčítají rodiče 37 % dětí ve věku 9—11 let, kdežto v Česku se jedná pouze o 11 %. Velmi zajímavé je i poněkud odlišné chápání role knihoven v životě rodin s dětmi: rodiče v USA i ve Velké Británii u knihoven velmi často zdůrazňují aspekt bezpečného místa pro trávení volného času dětí. Tento aspekt čeští rodiče v podstatě vůbec nezdůrazňovali.“

Z rozhovoru s knihovníky Irenou Prázovou a Vítem Richtrem v H7O (Host); dostupné ZDE.

 

 

Kategorie: Články, Čtenářství

Jeden komentář.

  1. Josef Soukal napsal:

    Průzkum: Děti motivuje ke čtení necelá polovina dospělých Čechů: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/pruzkum-deti-motivuje-ke-cteni-necela-polovina-dospelych-cechu/1528879

Zanechat odpověď na Josef Soukal