Dotaz:
Vážení kolegové, obracím se na Vás s velkou prosbou o radu. V nových cvičných
testech k přijímacím zkouškám na střední školy jsme s kolegyněmi narazily na větu: Cesta zpět se zdála
být méně náročná
. Nejsme si zcela jisté, jakým větným členem je sloveso být v dané větě.
Paní V. H.

Odpověď ASČ:
Dotazů podobných těmto přichází do naší Poradny ASČ více, proto jej zveřejňujeme
i s naším stanoviskem:
Podstatou váhání i aprobovaných češtinářů je fakt, že bohemistické příručky nejsou
jednotné v pojetí rozsahu sponových sloves. Starší vysoce renomované publikace (V.
Šmilauer: Novočeská skladba, 1969; B. Havránek-A. Jedlička: Česká mluvnice, 1986) považují za
sponová pouze slovesa být, bývat a stát se, stávat se; tak i Základní mluvnice českého jazyka
(V. Styblík a kol, 2004), určená pro potřeby základních a středních škol. Příruční mluvnice
češtiny (kol. autorů FF MU, 2012) dokonce jako sponové sloveso uvádí pouze být. Naproti tomu
rovněž velmi uznávaná publikace Čeština – řeč a jazyk (M. Čechová a kol., 2. vyd., 2000) uvádí mezi sponovými slovesy kromě být a stát se i slovesa zůstat, zdát se a způsobové
mít.
Pozn.: Na našich stránkách jsme již psali, že za sponu se považuje i modální a fázová
obměna spony, tedy spojení jako mohl se stát, musel být, začal být (nevrlý), přestal být
(vstřícný).
Protože naše poradna je určena primárně praktikujícím češtinářům a žákům a
studentům ZŠ a SŠ, zformuluji nyní stanovisko s ohledem na potřeby výuky v těchto typech
škol:
Je na češtinářích, zda zvolí pojetí sponových sloves užší, nebo širší – oboje má oporu
v odborných příručkách. Podle mých zkušeností žáci 2. stupně ZŠ i žáci SŠ pochopí obě
možnosti, a to i v případě, že se liší přístup učitelů na SŠ od učitelů na ZŠ. Je ovšem nutné,
aby češtináři na SŠ vysvětlili a zdůvodnili, proč „seznam“ sponových sloves buď rozšířili,
nebo naopak zúžili jen na být, bývat a stát se, stávat se.
V druhém případě je ovšem třeba vyřešit rébus, jakým větným členem je ono
dotazované být náročná ve větě Cesta zpět se zdála být méně náročná. Odpověď není
jednoduchá s ohledem na to, že patrně z důvodu wellbeingu žáků se v dnešní době prakticky
zrušil doplněk jakožto větný člen. Už se prostě neuznává, neučí a nedejbože, aby se objevil
v maturitním, natožpak přijímačkovém didaktickém testu.
Podle mého názoru nelze interpretovat výraz být náročná jako příslovečné určení –
protože PU čeho? Způsobu? To jistě ne. Situaci komplikuje fakt, že od sebe nelze odtrhnout
být a náročná. Pokud tedy doplněk, pak jen náročná: dvojí závislost, a to cesta(být) náročná,
zdála se(být) náročná. (Zde mně – na rozdíl od doc. Adama, viz níže – nepřipadá konstrukce se
slovesem být nečeská.)
A přidám ještě jeden malý rébus: Jak určit podmětové spojení být nemocný ve větách jako Být nemocný je velmi nepříjemné – jako sponový podmět?

Vzhledem ke složitosti problematiky jsme požádali o názor poradce naší asociace, bohemistu
doc. Roberta Adama. (Reagoval i na odpověď ASČ.) Jeho stanovisko zde tlumočíme:

  1. Určovat větněčlenskou platnost infinitivu být v dané větě není úkol vhodný pro
    9. třídu, a už vůbec ne pro přijímací testy: v těch cermatovských by se na sto procent nemohl
    objevit.
  2. Být nemocný v závěru odpovědi J. Kostečky je podmět verbonominální. Verbonominální bývají
    běžně také přívlastky, někdy i předměty nebo doplňky. Řeší se v příručce Gramatické
    rozbory češtiny (R. Adam a kol., Karolinum, Praha 2018, str. 103). Větný člen náročná ve větě bez být (cesta se zdála náročná) je skutečně doplněk.
  3. Věta bez být je normální, v češtině základní konstrukce. Konstrukce s být je podle
    mého názoru syntaktický germanismus nebo anglicismus a není záhodno ji propagovat.
  4. Zdá se mi užitečné rozlišovat slovesa sponová bez vlastního lexikálního významu, pouhé nositele kategorií: být, bývat, stát se, stávat se, mít od sloves modálních a
    fázových. Množinu ani jedněch bych nerozšiřoval. Být náročná bych tedy určil jako doplněk
    s podotknutím, že být je tu zbytečné, ba nečeské.
    Tolik doc. Robert Adam.

PhDr. Jiří Kostečka, Ph.D.

2 komentářů.

  1. Josef Soukal napsal:

    Z Fb:
    Běžící češtinář
    Doporučuji tato tři hesla z NESČ:
    1) Spona
    https://www.czechency.org/slovnik/SPONA
    2) Nadzvednutí/raising
    https://www.czechency.org/slovnik/NADZVEDNUT%C3%8D
    3) Doplněk/kopredikát
    https://www.czechency.org/slovnik/DOPLN%C4%9AK
    Každopádně souhlasím, že to není vhodný příklad pro ZŠ ani SŠ (pro žádné nelingvisty), jedině pro „nadšené syntaktiky“ o přestávce, protože ani tato tři hesla, související hesla a publikace, na které se v nich odkazuje, nepovedou k jasnému řešení.
    Sloveso „jevit se“ a pár dalších mají specifické syntakticko-sémantické rysy. V podstatě na sebe „jevit se“ nutně váže doplněk(?), ovšem ne doplněk jako v prototypické větě z učebnic „Petr přišel unavený/zpívaje“, protože ta nám říká, že a) Petr přišel + b) Petr byl unavený / zpíval (viz onen kopredikát, jak já říkám přísudek vtěrka, co se nacpal do věty, kde už přísudek je), zatímco věta „Petr se jevil unavený“ nám neříká, že a) Petr se jevil *** (bez doplnění agramatické, ale přirozeně by se člov) a vlastně ani to, že b) Petr fakticky byl unavený. Tato konstrukce je specifická právě v tom, čemu se říká raising, což zcela neodpovídá žádné z tradičně vymezených (vymezovaných) škatulek.
    https://www.facebook.com/groups/ascestinaru/posts/4522149074686004/?comment_id=4522677411299837&notif_id=1761631565291162&notif_t=group_comment

  2. Josef Soukal napsal:

    Z diskuse na Fb:
    Igor Seykora
    Sponové sloveso poznáme nejjednodušeji pomocí matematického modelu.
    Máme-li např. větu „Nastávající premiér je podvodník“, můžeme ji matematicky zapsat jako Premiér=podvodník.
    Oproti tomu věta „Babička je na zahradě“ nemůžeme symbolicky zapsat jako „babička=zahrada“, a proto „je“ v této větě není spona.
    https://www.facebook.com/groups/cestinari/permalink/2040597030009283/?rdid=kPibQlQv4DSn8QVn#

Zanechat odpověď