Dotaz:

Přeji dobrý den.
Zajímalo by mě prosím, jak se správně píše velké psací písmeno D. Našel jsem v některých učebnicích psaní směrem od nožičky a v některých (například pisanka.cz [1]) obráceným směrem. Viz příloha.
Děkuji za odpověď. P. V., Jihlava

Obrázek 1, 2, 3, 4

Odpověď:

O vyjádření jsme požádali kolegyně z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Přetiskujeme odpověď doc. PhDr. Martiny Fasnerové, Ph. D.:

Vzhledem k dodržení zásad jednotažnosti a pravolevé orientace jsem přesvědčená o tom, že správně jsou první dva obrázky z přílohy. Takovýmto způsobem jsou i uspořádány průpravné cviky pro jednotlivé části při nácviku jednotlivých grafémů.

Zdroj www.pisanka.cz, ve kterém nabádají k nácviku právě naopak, se mi jeví jako chybný a doposud jsem se s takovýmto metodickým postupem při nácviku psaní velkého D nesetkala.

3 komentáře.

  1. Josef Zemek napsal:

    Možná by se k tomu mohly vyjádřit paní Sonnbergová a Lencová, autorky psacích písem. Důležitá je konečná podoba písmene. Zkoušel jsem si i druhý způsob a mě+l jsem dojem, že by mohl být rychlejší. Dítě je v tomto ohledu jiné, nechal bych mu vybrat, za opačný způsob psaní nemůže dostat pětku. – Většinový směr psaní umožňuje správné navázání dalšího písmene odspodu, v případě nevázaného písma (třeba Comenius) je tato připomínka nefunkční.

    • Osobně souhlasím s tvrzením, že by si mělo dítě vybrat, který způsob je mu bližší. Každopádně však by si způsob mělo vybrat raději jednou a provždy, sic nečastým, ale velkým problémem především na základním stupni jest neschopnost se dítěte rozhodnout. Nejhorší výsledky jsou dle mé paměti z první a druhé třídy, když se často ve třídě stalo (a podotýkám, že alespoň jednou se to stalo téměř každému), že jsme nestihli při diktátu napsat větu, neboť jsme nevěděli, který způsob psaní určitého znaku (nejen písmene) je zrovna nejvhodnější.

Zanechat odpověď