Toto téma by se patrně hodilo více pod kategorii Tragédie ze škamen, zejména tam, kde uvádíme perly ze slohových prací maturitních. Věříme ale, že může svým způsobem sloužit i jako didaktická pomůcka. Otevíráme například otázku, jak hodnotit slohové práce nerodilých mluvčích (srov. poslední ukázku).

Maturitní slohové práce – jaro 2012[1]

– Koupil jsem jídlo a pití a odešel zpět k naší skupince. V tom se mi ještě chtělo na WC. A jelikož se mi to nechtělo držet celý poločas, vyrazil jsem. Při vykonávání potřeby se otočím a vedle mne stojí Tomáš „Nazdar“! zvolal jsem. Tomaš samou radostí přestal močit a šel mě obejmout. „Co ty tady říká?“ řekl. (Téma: „Svět je tuze malý a o náhody tu není nouze.“ Vypravování)

– Naše dílo je hotové. Doporučuji na konec naaranžovat na talíř a přítelkyni podávat s džusem. (Téma: Palačinky sladké i slané. Popis pracovního postupu)

– Byl jsem překvapený, moc se my tam nechtělo, ale jely jsme. Když jsme přijely kté zátočině a táta vyděl ten strom tak mu ukáply nějaké slzy, otočil se na mně, naokamžik se my podíval do očí a pak my dal obrovskou ránu. A nic jiného my neřekl. V té chvily jsem poznal, že mu nejsem lhostejný ani ve dvaceti letech a že mně má stále rád. Nepoznal jsem to jenom podle těch slz, ale hlavně podle té facky. Jsem velice rád, že mám takovyhle rodiče a nikdy bych je nevimněnil. (Téma: Podle čeho poznáte, že vás rodiče mají rádi? Úvahový text)

– Nevelké ruce vždy drží ukazovátko, které občas použijí i jako rákosku. Její laskavá povaha si dokáže podmanit srdce dětí. (Téma: Můj zlatý Ámos. Charakteristika učitele)

– při delší disorientaci ohledně výběru témata jsem se rozhod, že budu uvažovat nad tím, jak my lidé poznáme lásku svých rodičů. (Téma: Podle čeho poznáte, že vás rodiče mají rádi? Úvahový text)

– aji když to vypadá, že je nejhůř, tak vás rodiče mají rádi… a chcou, aby z vás něco bylo, když už je to tady, tak špatný (Téma: Podle čeho poznáte, že vás rodiče mají rádi? Úvahový text)

– Je krásný letní den a já se rozhodla jed na výlet.

– Dobrý den, chtěla bych vám oznámit, že dovolenou kterou jsem si u vás objednala byla nejhorší v mém životě. Nevlídný personál nejsou člověku schopni pomoct.

– Neváhali jsme a šli proskoumat co nám nabýdnou. / A to je asi vše co by mě na dané téma napadlo.

– Rytuáli které se týkají duchovna což jsou modlitební rituáli, vnímání a přenášení sil meditací to jsou všechny tradiční dějství lidstva. Myslím si že lidstvo by mělo takovéto rituáli dodržovat a měli by se dědit z generace na generaci což se ve většině případů děje, protože jsou to děje které si nešem celá tisíciletí nešem a většina se jich neuchovalo.

– Zdravotní sestry, také neustále poslouchají různé stížnosti, jakoby byly zodpovědné ony. Pro většinu lidí jsou terčem, jejich špatné nálady. Jim to, ale přece nemůže vadit, jsou to zdravotní sestry, které místo zdravotních služeb mají vykonávat, ještě službu, jako hromosvod. […] Žádná z nich by neměnila, protože za žádnou práci velká odměna. Žádná zodpovědnost ani těžká práce. V jejich kůži bych nechtěla být, protože pracovat jen kvůli lásce a vášni musí být strašná nuda. Povolání zdravotní sestry je opravdu povolání za všechny prachy, které za to opravdu stojí.

– Rozebírali jsme jak se to mohlo stát a došli jsme nato, že za vším stála lehkovážnost a aji dlouhá cesta.

– Každou chvýli to vypadalo, že jse převrátíne dřív než dokončíme závod.

– Ráno když jsem šel pro snídani, tak mi přes cestu přeběhla černá kočka a já jsem si zapoměl odplivnout a hned jsem věděl že se ten den nebude vyvýjet dobře.

– Nikdy jsem nezažila aby mě zaměstnanci hotelu vyhodili z lehát u moře nebo u bazénu. Tohle všechno bych překousla ale ta strava to uš bylo moc. Výběr jídla byl minymální.

– Myslím si že nejsem jediná komu se tato dovolená nelíbyla. Děkuji za pochopení naschledanou.

– Samozřejmě jako 10 letý Vojta, tak i jinni by byly rádi za to, že se mají právě jako on někomu svěřit. Myslím, že je to větší důkaz projevu lásky. Pro mne si myslím, určitě ano. Domnívám se správně? Když myslím, že i pro Vás?

– Některé děti, které se bojí byt na taboře samy, tak mužou tady přijet s rodiči. […] Koná se v Českýckych Budějovicích. Jestli souhlasí s tím vaší rodiče, tak můžeté přijet 30 července a podepsat že stim souhlasité aby vaše dítě jelo na letní tabor. Na závěr vám chcy řict že jidlo a piti je v ceně. (práce Nečecha)

Maturitní slohové práce – jaro 2013

– Cestou domů mě pronásledoval prošedivělý str. 2. je na str. 3 omlouvám se a děkuji za pochopení

– James bezrozmyšlení nabýdku přijal.

– Povaleči hířili své peníze v místním salonu.

– Přiběhlo osum chlapců s pistolema v ruce a řvali: (…)

– Okenními tabulky to až zatřáslo.

– Kumpáni se odtrhli od stolu a jali se chopit zbraně.

– Na to se Mikovi pomalu vháněly slzy do očí.

– Z blýžící se my večernímy hodinamy se představitelé města rozloučili…

– Lidé, kteří jim věří, jsou lidé zlí nebo hloupý. Tito lidé neradi používají svůj mozek. Protože kdyby ho používali, věděli by, že jsou to nesmysly. Výmysli lidí, kteří se snaží, jen vydělat. Proto píší nesmysly.

– A jak vlastně vypadá bulvár? Podle mého názoru si myslím, že bulvár je úplně zbytečný pro svět.

– Je to špína, co se v těchto bulvárech dočtete.  Otázka je jestly tyto věci lidi zajímají?

– Mnoho lidí na všechno protestují.  Mohou protestovat i na bulvár? Ano mohou. A určitě se ptáte jak. Já vám to povím.

– Kdyby se bulvár vydával pouze pro určité lidi nebo na určité místo, nebyl by s tím velký problém a bylo by to mnohem lepší. Nebo aby se nepsali falešné věci o slavných lidech, ale aby se psala pravda a aby s tím slavné osobnosti souhlasili.  V tomto roce se hlasovalo o nové místo prezidenta.  Po výsledcích se hned šířili věci o prezidentovi. Domnívám se, že mu to nebylo příjemné. Můj názor je, aby se bulvár zrušil a bylo by méně starostí pro občany České republiky. Toto je můj názor na bulvár.

– Na závěr bych rád podotknul moji úvahu o tom,  že bulvár se už nezmění a bude nám nadále sloužit.

 Ukázky z ústní maturitní zkoušky 2013

 – „V textu jsou zobrazeny termíny.“

– „Ten druhý je článek co a jak bylo.“

– „Je to umělecký styl, protože je to výplod autorovy fantazie.“

– „A mohl bys nám říct, jaké jsou v textu využité jazykové prostředky?“ – „No tak text je zarovnaný do bloku…“

– „Dialog je rozhovor mezi dvěma osobami, monolog je mezi jednou.“

– „Nebylo východiska, a tak se zbláznila.“ (o Viktorce)

– „Rodičům se narodila divá Bára. “

–„Bílá nemoc je spíš psychická nemoc.“

– „Místo děje výňatku je vesnický objekt u Prošků.“

– „Lolita je laškovná koketa.“

 Slohové práce školní

– Atmosféra v galerii byla velmi uvolněná, a to díky bechderoucím fotografiím, ale také díky doporovodnému programu, čímž bylo setkání se samotnými autory.

– Můžeme vás ujistit, že výstava byla vydařená a umělecký dojem se ve vás uchýlil na dlouhou dobu.

– Strach je jev, který bych zakategorizoval jako obavu z neznámého. Může totiž do něj vzpadat i strach z vesmíru.

– Osvětlení historického kontextu Mistra a Markétky mi pomohlo k porozumění díla. Člověk bez informací o pozadí, ve kterém byla kniha sepsána, by měl pramalou šanci popojit si události z knihy s životem v tehdejší Moskvě.

 


 

[1] Autoři některých z těchto prací se odvolávali proti údajně nespravedlivé klasifikaci centrálním hodnotitelem…

Jeden komentář.

  1. zemek napsal:

    I letos budu sledovat, jaké „perly“ se objeví na FB profilu Udělám maturitu v příspěvcích o maturitní písemce.

Zanechat odpověď