Během kampaně ministryně Valachové za inkluzi se ozývaly varovné hlasy, že to přispěje k odchodu žáků na soukromé školy a víceletá gymnázia. Obojí se stává realitou, zatímco MŠMT bezradně mlčí.

Ideál společného vzdělávání zůstává jen v propagačních heslech ministerstva školství a přidružených organizací. Realita českého školství se však tomuto ideálu rychle, ba stále rychleji vzdaluje. Když se obnovovala víceletá gymnázia, uvažovalo se o těch nejnadanějších žácích. Dnes např. v Brně na víceletá gymnázia odchází více než pětina žáků. Pokud by to byli žáci opravdu mimořádně nadaní, byli bychom velmi šťastným národem. Navíc nic nepotvrzuje, že víceletá gymnázia žákům přinášejí opravdu přidanou hodnotu. Jenže politikům na rázné omezení víceletých gymnázií chybí odvaha. Jde přece o hlasy voličů.

Stejně můžeme sledovat nebývalé přibývání soukromých škol. Obvykle se argumentuje nespokojeností se státními základkami a zájmem o alternativní výuku. Že jde také o ukázku rozevírajících se nůžek sociálních, o tom se raději mlčí. Naše elity postrádají smysl pro sounáležitost. Čtyřmístné a pětimístné školné není dostupné všem. Stejně jako se mlčí o neférové soutěži soukromých škol, které pravidelně nabízejí výuku v malých třídách. To žádná státní škola slíbit nemůže. Soukromé školy se tak podobají skleníkům. Společné vzdělávání se tedy bude týkat těch, kteří ze základek neodejdou, protože na to nebudou mít.

Z autorova blogu na iDNES.cz

Kategorie: i.DNES.cz, Obecné