Již starší, ale dnes vyhledávaný příspěvek:
Nedávno jsem navštívil seminář KOSS k písemné práci. Chodím tam každý rok, i když nemusím, a vždy se dovím něco, co bych se jinde nedověděl. Obávám se, že ti hodnotitelé, kteří na KOSS nechodí, tyto důležité informace budou postrádat.
Texty v rámečcích jsou opsané materiály ze semináře.
Josef Zemek
Rozsah písemné práce: počítání slov Jako jedno slovo se počítají: předložky jednoslovné (s = 1 slovo; za účelem = 2 slova); Začlenění výchozího textu do písemné práce Žák může do své písemné práce funkčně zařadit výchozí text. Pouhé opsání výchozího textu se však nezapočítává do celkového rozsahu písemné práce, nejedná se totiž o autorský text žáka, který bychom mohli hodnotit. Stejně postupujeme, pokud žák doslovně převezme téma zadání jako nadpis. |
Čtenářský komfort adresáta Pojem má přímou souvislost s koherencí textu, lze jej považovat za jeden z ukazatelů koherence textu. Koherenci textu lze definovat jako „spojitost textového světa“ (ESČ) a interpretabilitu (ESČ), Pojem „čtenářský komfort adresáta“ je v rámci bodové škály a hodnocení písemných prací chápán 2A: některé závažné pravopisné chyby sice nebrání porozumění textu, ale negativně ovlivňují Čím méně úsilí musí adresát vynaložit, tím je text soudržnější, a tedy i pro adresáta přijatelnější. |